DPT

Jakie może być zastosowanie oprogramowania DPT?

- oprogramowanie DPT służy do pomiaru mocy i momentu obrotowego generowanych przez silnik. Pomiar przeprowadzany jest na drodze w warunkach rzeczywistych a nie w warunkach "laboratoryjnych" na rolkach hamowni podwoziowej. W wyniku pomiaru otrzymujemy wartość mocy i momentu „netto” czyli takich jakie są dostępne w danej chwili, w danych warunkach drogowych.

- ocena poprawności przeprowadzonych napraw i regulacji (np. po wymianie turbosprężarki, wtryskiwaczy, po montażu instalacji gazowej itp.). Program sam oblicza procentową różnicę między dwoma pomiarami.

- możliwość zmierzenia rzeczywistych oporów ruchu (toczenia, powietrza, przeniesienia napędu), ocena efektywności wprowadzonych zmian aerodynamicznych w pojeździe (np. spojlery, opony o obniżonym oporze toczenia itp.).

Na jakich samochodach DPT będzie działało?

- DPT wykorzystuje dane otrzymywane poprzez protokół komunikacji EOBD. Oznacza to, że będzie można z niego skorzystać w samochodach wyposażonych w protokół transmisji danych EOBD (co ważne – nie wszystkie samochody wyposażone w złącze EOBD mają komunikacją zgodną z tym protokołem) W praktyce są to samochody z silnikiem benzynowym homologowane po 1 stycznia 2001 roku a z silnikiem diesla po 2003 (choć niektórzy producenci wyposażali swoje samochody w ten rodzaj komunikacji już wcześniej).

- niezależnie od rodzaju napędu (przedni, tylny, 4x4) czy mocy silnika, z tym jedynie zastrzeżeniem, że auto musi być wyposażone w ręczną skrzynię biegów (chyba, że jest możliwość zablokowania skrzyni automatycznej na jednym z biegów).

Kto i jak może skorzystać z tego programu?

- DPT dostępne jest dla wszystkich użytkowników testerów firmy Brain Bee. Warunkiem koniecznym jest posiadanie aktualnego oprogramowania (od wersji 92)

- w celu uruchomienia programu DPT trzeba zakupić kartę DPT CARD...

...i aktywować ją na swoim testerze. W przypadku testera ST6000 automatycznie odblokowana będzie dodatkowo funkcja „PC mode” umożliwiająca podłączenie testera do komputera PC. W ten sposób można będzie wykorzystać dodatkowe funkcje DPT, aktywne tylko w programie FastNet.

Jakie są koszty?

- Hamownia podwoziowa: ok. 50 000 zł i więcej + koszt pomieszczenia (czas pomiaru i przygotowań - do godziny i dłużej)

- Hamownia trakcyjna: ok. 10 000 – 15 000 zł (czas pomiaru i przygotowań – około 30 min)

- DPT: 5 000 zł (czas pomiaru i przygotowań – poniżej 10 min)

Jakie są koszty eksploatacji?

- brak jakichkolwiek kosztów eksploatacyjnych. Brak abonamentu na oprogramowanie

Jak wygląda pomiar? Czy procedura jest bardzo skomplikowana?

- by prawidłowo przeprowadzić procedurę pomiarową, potrzebne nam będzie około kilometra równej i możliwie płaskiej drogi. W przypadku gdy przeprowadzany będzie również pomiar oporów toczenia, należy zabezpieczyć sobie dodatkowo około 2-3 km drogi niezbędnych na swobodne wytracenie prędkości (od około 110-120 km/h do około 40 km/h)

- praktycznie brak jakichkolwiek czynności przygotowawczych przed przystąpieniem do testu. Wystarczy tylko podłączyć tester do gniazda diagnostycznego z wykorzystaniem protokołu transmisji danych EOBD, podać możliwie dokładną masę badanego pojazdu, określić zakres prędkości obrotowej silnika, w jakim chcemy przeprowadzić pomiar i uruchomić test.

- najpierw nastąpi procedura kalibracji całkowitego przełożenia skrzyni biegów (kilkunastosekundowa jazda ze stałą prędkością i stałymi obrotami silnika), po której automatycznie rozpocznie się właściwy pomiar. Wszystkie etapy testu rozpoczynane są i kończone stosownymi komendami oraz sygnałami dźwiękowymi, więc obsługa urządzenia nie absorbuje uwagi kierowcy.

- po zakończonym pomiarze otrzymujemy wynik w postaci wykresów mocy i momentu obrotowego na kołach pojazdu, który (jak pokazano na poniższym zdjęciu) możemy porównać z uprzednio przeprowadzonymi pomiarami.

- dodatkowo w przypadku pracy na programie FastNet (standardowo w przypadku testerów Fast Box, F-Box, BBF, lub po podłączeniu testera ST6000 do komputera PC), podczas pomiaru mocy i momentu, istnieje możliwość przeprowadzenia pomiaru oporów ruchu. W ten sposób otrzymujemy jeszcze bardziej realistyczny wykres osiągów badanego pojazdu (wg schematu jak poniżej, gdzie linia pomarańczowa to wykres mocy skorygowanej o wartość oporów ruchu – linia zielona).

Czy wyniki testu są porównywalne z tymi z hamowni podwoziowej?

- nie powinno się porównywać wyników otrzymanych z DPT z tymi z hamowni podwoziowej. Na hamowni podwoziowej moc jest szacowana wg różnych norm (DIN 70020, 80/1269/EEC, ISO 1585, JIS D 1001, SAE J1349 itd.) Zakładany jest stały poziom oporów ruchu, natomiast w przypadku DPT, jako że pomiar przeprowadzany jest w warunkach rzeczywistych to i wielkość oporów ma rzeczywisty wymiar, specyficzny dla danego auta.